E-Bike Store opent nieuwe vestiging

Onlangs heeft E-bike Store de derde vestiging geopend. Ook hierbij ontbreekt het Wilmar Systeem niet. Lees nu het exclusieve interview van Nieuwsfiets.nu.

Apple inspireert imponerende E-bike Store Amsterdam

AMSTERDAM - Onlangs heeft E-bike Store de derde vestiging geopend. Na Hoorn en Alkmaar is met de Amsterdamse vestiging een lang gekoesterde wens uitgekomen voor Mike van Vliet, Leon Slijkerman en zijn zoon Lorenz. Samen zetten ze een ultra modern concept in de fietsmarkt, zoals je dat nog maar weinig tegenkomt.

Al voordat je de winkel binnenstapt, is het duidelijk dat E-bike Store anders is dan heel veel andere fietsenwinkels. Een grote spiegel met logo en een luxe rode bank, die uitnodigt om te gaan zitten wachten, als dat nodig is. Moderne retail invloeden uit andere sectoren, onder andere modewinkels en Apple Stores, laten zich gelden in deze fietsenzaak, waar ze de kunst van het weglaten goed verstaan. Wat direct opvalt is dat alle fietsen op een verhoging gepresenteerd worden. “En dat werkt heel goed,” zegt Mike van Vliet, zoon van voormalige fietsretailer en BOVAG-voorzitter Wim van Vliet. “Mensen gaan eerst rustig kijken en als ze geïnteresseerd zijn halen we de fiets even van de verhoging af. Daardoor blijft de winkel netjes. De fietsen zijn op ooghoogte uitgelicht, dat kijkt veel mooier.”

Opvallend is ook dat alle merken zónder point-of-sale materialen van de merken op de winkelvloer gepresenteerd worden. Dat leidt tot een cleane maar stijlvolle presentatie van high end e-bikes, die zo alle aandacht kunnen opeisen. “We dragen hier maar één merk uit en dat is E-bike Store. De merken komen met vlaggen en wimpels en dat is allemaal goed bedoeld, maar we doen er niets mee. Dat past niet bij ons concept.”

‘Veel accessoires worden online verkocht, dat is voor ons geen omzetmaker’

Wie binnenkomt kan linksaf afslaan naar de elektrische bakfietsen of rechtsaf naar de e-bikes en speed pedelecs. De merken die er verkocht worden zijn Riese & Müller, Stromer, Urban Arrow, Flyer, ZEMO, Lovens, Carqon, Gazelle, Kalkhoff, Kettler en Pegasus. De winkel is niet overdreven groot, maar imponeert door zijn uitstraling des te meer. Opvallend is de kleine hoek met kleding en helmen, die bewust klein gehouden is en qua styling meer doet denken aan een modeboetiek dan een fietsenzaak. “We hebben hier alleen wat helmen voor de speed bikes, Ortlieb tassen, Rains regenkleding en ABUS sloten,” aldus Van Vliet. “Met het onlineverhaal zie je dat heel veel accessoires daar verkocht worden, dat is voor ons geen omzetmaker.”

De manier van presenteren is voor Slijkerman en Van Vliet niet vreemd, want ze hebben met deze werkwijze al ervaring opgedaan in de andere filialen, al zijn ze hier wel weer een stap verder gegaan. Vijf jaar geleden zijn ze in Hoorn gestart en in 2019 is de winkel in Alkmaar geopend. “Het is de kracht om keuzes te maken die passend zijn bij wat de consument wil. Die komt hier binnen voor een stuk mobiliteit, een hele mooie e-bike. En als ze dan nog een tas, regenjas of slot willen hebben, dan kan dat ook, maar dat is het dan wel. We verkopen er geen extra banden of spaken bij. Als mensen wat nodig hebben, dan kan dat wel maar dat hoeven we niet in de winkel te zetten.”

'We hoeven geen rijen fietsen meer neer te zetten'

E-bike Store is een winkel, die imponeert door zijn styling en inrichting, maar niet zozeer door zijn vierkante meters. Het is geen megastore en Van Vliet geeft aan dat dit ook niet nodig is. “Wat we vanuit de consument het meest te horen krijgen is dat ze het heel fijn vinden dat wij in e-bikes gespecialiseerd zijn en dat wij een keuze hebben gemaakt. Als je aan de consument goed uitlegt waarom we deze keuzes gemaakt hebben, dan is dat ook heel begrijpelijk voor ze. Dan hoeven ze ook niet álles te zien,” stelt Van Vliet. “We hebben hier een touch screen, waarmee we door het assortiment kunnen lopen. We hoeven geen rijen fietsen meer neer te zetten. Mensen zoeken een goede fiets en hebben hun wensen. Wij zijn deskundig genoeg om daarop in te kunnen spelen.”

“We draaien het verhaal ook om. We kunnen wel 100 fietsen aan de mensen laten zien, maar in onze manier van verkopen beginnen we eerst bij de behoefte van de klant,” reageert Slijkerman. “Aan de hand daarvan laten wij een aantal modellen zien, waarvan wij denken dat die bij de klant passen. Gelijk alle verschillen van alle merken uitleggen, heeft geen zin. Dan zien ze door de bomen het bos niet meer.”

'Als je iets aan je bakfiets hebt, dan is het heel wat om daarmee naar de winkel te komen'

In het pand van E-bike Store is een kleine ruimte ingericht als servicepunt voor kleine reparaties. In Wormerveer hebben ze een centrale hub, waar alles grote reparaties plaatsvinden. Daar komen ook alle nieuwe fietsen binnen, die daar rijklaar gemaakt worden. De reden om voor deze aanpak te kiezen zit ‘m in efficiency en dure vierkante meterprijzen. Om de dag rijdt er een busjes rond, dat langs de filialen fietsen komt halen en brengen. “Daarnaast hebben we ook E-bike Store Care. Daarin wordt de service geboden om de fiets thuis op te halen en brengen. Zo’n bakfiets is leuk, maar als je er iets aan hebt, dan is het heel wat om daarmee naar de winkel te komen. We halen ‘m gewoon thuis op en laten een leenbakfiets achter. Klanten betalen € 99,- en dan zijn ze drie jaar op deze service geabonneerd. Dat wordt allemaal vanuit Wormerveer gecoördineerd en dan doen we alleen voor onze eigen klanten, die bij ons een fiets gekocht hebben,” aldus Van Vliet. Samen met Leon en Lorenz Slijkerman is hij een concept gaan bedenken voor de winkel van de toekomst en daar is dit uitgerold. Dat begon in Hoorn, later in Alkmaar en nu dan in Amsterdam. “Dat was altijd al een droom van ons. Wie hebben alle drie wel iets met Amsterdam, dus we vonden het geweldig om hier iets moois neer te zetten.”

Aan de opening van de winkel is ongeveer een jaar voorbereiding aan vooraf gegaan. Dat begon natuurlijk met het zoeken naar een geschikte locatie. Die is in de Piet Heinkade gevonden, een drukke, doorgaande weg in Amsterdam-Noord met een parkeergarage pal ónder de winkel. Met het pand en de plattegrond zijn ze naar interieurbouwer Edit-All gegaan, die ook de andere twee Bike Store winkels gemaakt heeft. “We wilden het écht high-end maken en moest tegen het niveau van de Apple Store aan liggen. Wij houden van hele mooie winkels, dat is onze passie. We zijn ook naar Londen geweest om winkels te bekijken en dan kom jij bij de Rituals of Apple Stores uit. En daar is het ‘less is more’ en allemaal goed uitgelicht. Dat zijn toegevoegde waardes, die een winkel tegenwoordig moet hebben. Ons concept is niet alleen maar een mooie winkel,” aldus Van Vliet.

'Wilmar is geen retailer, wij wel. Die match versterkt elkaar enorm'

De jonge retailers erkennen zo eigenwijs te zijn dat ze hun winkel niet zozeer refereren aan de fietsenbranche, maar meer aan de modebranche op Apple Store. “Omdat we denken dat die veel verder vooruitlopen. We zijn in Londen geweest en daar hebben we een dag meegelopen om te zien hoe zo’n Apple Store functioneert. Als je het gesprek aangaat met zo’n general manager, dan legt die je bepaalde dingen uit, die je zelf niet weet. We zijn daar binnengekomen via een studiereis, omdat we wilden weten hoe de retail van de toekomst er uit gaat zien. En als je dan achter de schermen van zo’n Apple Store kijkt, dan ontdek je hoe slim ze omgaan met routings, waar mensen zitten, waar ze zich aanmelden, de doorstroming en ook nog eens kassaloos!”

Daarmee komen we op één van de aspecten, waarmee ze zich voor hun Bike Store hebben laten inspireren door de Apple Store. Slijkerman heeft zich er helemaal in verdiept om te kijken hoe het allemaal functioneert. “Mensen leggen de betaalpas op de iPad en krijgen de kassabon thuis gemaild. In de andere zaken werken we ook al zo. Vanaf het eerste moment dat we een pilot gingen draaien, werken we hier samen met Wilmar, met name ook omdat hun programma nu ook webbased is, in plaats van een softwareprogramma op je computer. We hebben input kunnen en gevraagd ‘dit is ons plan, kunnen jullie ons daarbij ondersteunen?’. Dat hele traject zijn we samen met eigenaar Bard en accountmanager Ellen gaan doorlopen, vanaf vorig jaar zomer al. Daardoor konden we ook hier in Amsterdam de keuze maken om volledig over te gaan op een iPad-systeem,” licht Slijkerman toe. “Wilmar heeft een aantal designelementen aangepast aan hoe wij het graag zien. Het ging om kleine details. Zij zijn geen retailer en wij dus wel, die match versterkt elkaar enorm. Ze hebben niet het hele programma hoeven herschrijven. Nu sluit het programma nog beter op ons aan, want we blijven kassasoftware nodig hebben.”

Een bijkomend voordeel hierbij vindt Slijkerman ook de samenwerking tussen Wilmar en het betaalsysteem Adyen. “Dat is ongeveer het grootste betaalsysteembedrijf ter wereld. We hebben hier een PIN-terminal en je scant de QR-code en je kan ook via iDeal betalen. Je maakt het zo voor de klant vele malen makkelijker en overzichtelijker. Het laatste deel van het verkoopproces, het betalen, is het pijnlijkste voor de klant. Dat moet evengoed soepel en makkelijk verlopen.”

'We runnen onze bedrijf als een hotel, de klanten zijn gasten'

Bij E-bike Store draait het allemaal om beleving. “We runnen onze bedrijf als een hotel, eigenlijk zijn de klanten gasten, die bij ons komen. Dat klinkt misschien een beetje overdreven, maar we trainen onze collega’s daarin, zodat ze meegaan in ons concept. Het gaat om de klant, die naar ons toekomt en een e-bike willen, die moeten we in de watten leggen,” stelt Van Vliet. “We hebben ook medewerkers die uit de horeca komen, dat zijn vaak hele gastvrij mensen. Die weten wat klantvriendelijkheid is. De kennis van fietsen leren ze vanzelf wel, het gaat ook om de vriendelijkheid om mensen welkom te heten met een kopje koffie en ze netjes aan te spreken. Dat is voor ons belangrijker dan iemand die je alles van fietsen kan vertellen, wat natuurlijk ook heel voornaam blijft.”